Pressemelding
Norsk snusprodusent med miljøvennlig snus
Den norske snusfabrikken er den eneste produsenten av helhvit snus i Norge.
Nå lanserer vi en verdensnyhet: En posefri og miljøvennlig snus.
– Nå blir det på sikt slutt på poser overalt, forteller Øyvind Simonsen, daglig leder og gründer av Den Norske Snusfabrikken.
Den nye snusen NAKD PODS er i fast form, og holder konsistensen helt uten pose.
– Dette produktet er vi først i verden med. Vi lanserer en posefri snus som er tilsatt naturlige biopolymer som bindemiddel som gjør at selve posen blir helt overflødig. Dette norske produktet tror vi kommer til å revolusjonere snusmarkedet. Vi har måttet tenke helt nytt for hvordan produktet fremstilles og vi har utviklet en helt egen produksjonsmetode som det også er søkt patent for, forteller Simonsen.
Snus med miljøgevinst
Produktet som nå lanseres, har produktutvikler og medeier i Den norske Snusfabrikken, Tony Persson, jobbet med i flere år.
– Den siste store innovasjonen var da snus kom i poser på 80-tallet, men posene inneholder en liten andel mikroplast. Med poseløs snus unngår vi et stort miljøproblem og det har vært min store motivasjon.
Nordmenn konsumerer over 100 millioner bokser snus årlig. Det betyr rundt 2 milliarder porsjonssnus, som ofte havner andre steder enn i søpla. Vanlige snusposer inneholder mikroplast, som ikke er biologisk nedbrytbart og kan skade både naturen og dyrelivet. Dette ønsker Simonsen og Den norske Snusfabrikken å gjøre noe med.
– Selv om vi oppfordrer alle til korrekt kildesortering av snus, innser vi at vi er en del av utfordringen. Derfor ønsker vi også å være en del av løsningen. NAKD ligger godt i munnen og har like god kvalitet og smak som vanlig hvit snus, så bonusen er at produktet brytes ned og løses opp på bakken i løpet av få dager. Når vi vet at det er et stort problem at mange snusposer havner på bakken, vil NAKD vil bidra positivt i denne utfordringen.
Øker salget med 350 % siden 2022
I fjord solgte Simonsen 200.000 bokser med snus. I år er estimatet 900.000 bokser og etterspørselen er høy. Salget skal drives fram av innovasjon. Blant annet av den helt poseløse snusen NAKD, som det knyttes store forventninger til. Simonsen er synlig fornøyd med utviklingen.
– Vi fosser frem i flere markeder, også utenfor Norge, forteller Simonsen. Eksport er nå vår største salgskanal og de nye NAKD PODS er nå på full fart inn i Danmark. Veksten vi har overgår alle forventninger og vi sikter mot en totalproduksjon på nærmere en million bokser innen utgangen av 2023. Neste år forventer vi en dobling, forteller han og sier samtidig at de store snusaktørene bør se opp for utfordreren fra Norge.